Wspólna zabawa dziecka z rodzicami to niezwykle istotna sprawa w kwestii rozwoju dziecka i wzmacniania więzi. To właśnie poprzez zabawę dziecko uczy się najwięcej, dlatego też warto poświęcać dziecku swój wolny czas. Jakie zabawy i zabawki są odpowiednie dla dziecka na konkretnym etapie jego rozwoju?
Pierwsze dwanaście miesięcy
Okres niemowlęcy to czas, kiedy dziecko nie jest zdolne do zabawy. Na tym etapie dopiero zdobywa ono umiejętności i zdolności, które będą mu niezbędne w dalszym życiu. Dopiero w momencie, gdy zaczyna raczkować, poznaje świat zabawy.
Na tym etapie dziecko jest ciekawe otaczającego go świata. Chce wszystko dotknąć, zobaczyć, spróbować. W tym wieku warto przede wszystkim wykorzystywać zabawki w różnych kolorach i kształtach, grzechotki i bębenki, a także wraz z dzieckiem przeglądać książeczki z obrazkami.
Drugi rok życia
W drugim roku życia, dziecko wiele obserwuje i uczy się poprzez powtarzanie czynności, które zaobserwuje u innych ludzi. Dlatego też w tym okresie, warto pozwolić dziecku uczestniczyć w codzienne wykonywanych czynnościach. Powinno on również dużo rysować, malować, składać. Warto również wspólnie z dzieckiem czytać bajki z obrazkami.
Ponadto jest to czas, kiedy warto zainteresować dziecko klockami konstrukcyjnymi, które mają ogólnorozwojowy charakter. Rozwijają one przede wszystkim wyobraźnie przestrzenną, a także zdolności manualne i koordynacje ruchową, wzrokową i słuchową dziecka. Zróżnicowane zestawy klocków dla dzieci można znaleźć na stronie: http://cobi.pl/zabawki/
Trzeci rok życia
Po osiągnięciu trzeciego roku życia, dziecko staje się bardziej samodzielne i wrażliwe na pochwały. Na tym etapie, warto zachęcać dziecko do odkrywania świata i pomóc mu nabrać pewności siebie.
Dlatego też w tym okresie warto zapewnić dziecku różnego rodzaju pluszowe misie i lalki. Dziecko powinno też ćwiczyć swoje zdolności manualne poprzez układanie puzzli i klocków. Jest to też najlepszy czas, aby pokazać możliwości atrakcji znajdujących się na placu zabaw.
Czwarty, piąty, szósty rok życia
W wieku czterech lata dziecko nabywa zainteresowania, które nierzadko towarzyszą mu przez całe życie. To właśnie w tym okresie kształtuje się jego wrażliwość i umiejętności manualne. W wieku pięciu lat, dziecko idzie do zerówki. Warto, na tym etapie, zaobserwować, jak czuje się ono w grupie rówieśników. Z kolei sześciolatek ma coraz większy kontakt z otoczeniem, dużo się uczy i chętnie podejmuje wyzwania.
W tym okresie dziecko chętnie uczy się wierszyków, chętnie podejmuje wszelkie zabawy ruchowe i równie chętnie układa puzzle i tworzy konstrukcje z klocków. Ponadto staje się ono niebywale twórcze i uwielbia zabawy, takie jak malowanie, rysowanie, lepienie czy konstruowania, które umożliwiają mu przedstawienie swoich wizji.