banner
Moto

Za gorąco w samochodzie? Sprawdź stan swojej chłodnicy

Podczas upałów układ chłodzenia pracuje w trudnych warunkach i nawet najmniejsze usterki dają znać o sobie. Aby bez przeszkód przejeździć cały sezon należy dokładnie sprawdzić kondycję układu chłodzenia.

Silnik spalinowy wytwarza dużo ciepła i aby mógł poprawnie funkcjonować potrzebny jest układ chłodzenia, który utrzymuje właściwą temperaturę pracy i nie dopuszcza do przegrzania jednostki napędowej. Wysokie temperatury w lecie sprawiają, że małe usterki, które w chłodniejszych miesiącach nie dawały żadnych objawów, podczas upałów bardzo szybko się ujawniają. Aby uniknąć najgorszego, czyli unieruchomienia auta podczas podróży należy wykonać przegląd układu chłodzenia.

Od czego zacząć?

Pierwszą czynnością jest sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego. Nie jest to trudne i każdy kierowca może sprawdzić poziom płynu samodzielnie. To właśnie od poziomu płynów głównej mierze zależy wydajność układu. chlodnica-2Poziom sprawdza się w zbiorniku wyrównawczym i powinien zawierać się pomiędzy znakami min i max. Jeśli jest konieczność uzupełnienia należy wykonywać to ostrożnie i najlepiej na zimnym silniku. W żadnym wypadku nie powinniśmy odkręcać korka chłodnicy jeśli nastąpiło przegrzanie układu, ponieważ płyn w układzie jest pod ciśnieniem i w momencie odkręcania może nas dotkliwie poparzyć. Niewielkie ubytki płynu są zjawiskiem normalnym, natomiast jeśli jest konieczność dolania ponad pół litra płynu świadczy to o jego nieszczelności. Miejsc wycieku może być bardzo dużo. Jak je rozpoznać? Po białych plamach. Potencjalne miejsca uszkodzenia w samochodzie kilkuletnim to: chłodnica, gumowe przewody oraz pompa wodna. Wycieki płynu często pojawiają się po niesolidnym zamontowaniu instalacji gazowej. Jeśli jednak nie widać żadnych wycieków, a płynu dużo ubywa, może to świadczyć o przedostawaniu się płynu do komory spalania.

Sprawny termostat

Bardzo ważnym elementem układu chłodniczego jest termostat (patrz: http://www.nowechlodnice.pl/termostaty/), którego zadaniem jest regulowanie przepływu cieczy w układzie, a więc i zapewnienie odpowiedniej temperatury. Uszkodzenie termostatu w upalny dzień w pozycji zamkniętej da znać o sobie już po przejechaniu kilku kilometrów. Objawem będzie bardzo wysoka temperatura dochodząca do czerwonego pola na wskaźniku. Aby mieć pewność, że uszkodzony jest termostat należy ostrożnie dotknąć węże gumowe doprowadzające płyn do chłodnicy. Jeśli będzie duża różnica temperatur pomiędzy wężami to możemy być pewni, że uszkodzony jest termostat i nie ma obiegu płynu. Termostat może się także uszkodzić w pozycji otwartej. Objawem będzie wydłużony czas nagrzewania silnika, ale w lecie usterki tej w wielu autach praktycznie nie widać. Jeżeli interesuje Cię temat chłodnic sprawdź bloga o tej tematyce – www.nowechlodnice.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.