Z programami lojalnościowymi spotykamy się dzisiaj nie tylko na stacjach benzynowych, w hipermarketach, czy markowych sklepach odzieżowych, ponieważ nawet sieciowe sklepy na osiedlach oferują atrakcyjne nagrody w zamian za regularne zakupy.
Nie ulega wątpliwości, że program lojalnościowy niesie korzyści dla organizującej go firmy, sklepu i zakładu usługowego, ponieważ zyskują oni cenną wiedzę o swoich Klientach- kwocie wydawanej na zakupy, rodzaju nabywanych dóbr i usług oraz częstotliwości korzystania z oferty konkretnej firmy. Co natomiast zyskuje Klient, który już od momentu wyrabiania karty kuszony jest licznymi promocjami i dodatkowymi punktami za samo przystąpienie do programu?
W rzeczywistości wszystko zależy od konkretnego programu- jeden oferuje możliwość wymiany zgromadzonych punktów na nagrody rzeczowe, inny przyznaje dodatkową kwotę lub rabat na następne zakupy, a można spotkać i takie, w których lojalność nagradzana jest z góry określonym prezentem. Na stacjach paliwowych zebrane punkty lojalnościowe można przeznaczyć na kolejne tankowanie albo zamienić na nagrody z katalogu, linie lotnicze za częste korzystanie z ich usług pozwalają na dodatkowy lot, zabranie większego bagażu albo przelot w business klasie. Występują też programy, w których lojalni klienci nagradzani są niecodziennymi nagrodami- lotem balonem, skokiem ze spadochronu, czy wyjazdem zagranicznym. Wtedy trudno się dziwić, że karta lojalnościowa jest wtedy strzeżona równie jak ta z banku, czy dokument tożsamości.
Klient będzie lojalnym i wiernym danej marce, jeśli będzie z niej usatysfakcjonowany, dlatego nawet firmy, które gromadzą wokół siebie spore grono stałych odbiorców muszą ciągle obserwować zmieniające się potrzeby Klientów i działania konkurencji, aby wzajemne relacje nie zostały osłabione. Nie wystarczy bowiem być rozpoznawalnym- trzeba jeszcze zbudzać zaufanie i stworzyć poczucie dobrze wydanych pieniędzy. A to wszystko może sprawić dobrze zorganizowany program lojalnościowy, przynoszący korzyści, promocje i nagrody.