banner
Moto

Awaryjne hamowanie na śliskiej nawierzchni

Umiejętność płynnej, bezpiecznej jazdy oraz hamowania na śliskiej nawierzchni to coś, czym mogą pochwalić się nieliczni kierowcy. Deszcz, śnieg, czy też lód są przyczyną wielu – o ile nie większości wypadków samochodowych. Auto wpadające w poślizg jest bardzo trudno opanować.

Nowoczesne samochody wyposażone są w wiele systemów pomagających wyjść z poślizgu, nawet młodemu kierowcy bez doświadczenia. Jednym z takich rozwiązań jest popularny ABS (Anti-Lock Breaking System), który ma za zadanie nie dopuścić do zablokowania się kół w momencie hamowania. Niestety, system ten nie był wykorzystywany w starszych samochodach i tutaj gwałtowne hamowanie na mokrej, śliskiej drodze nie było już takie proste. Jak należy poradzić sobie w takiej sytuacji? Kierowcy samochodów nie posiadających systemu ABS wykonywali tzw. hamowanie pulsacyjne, a więc wciskanie i zwalnianie pedału hamulca z jak największą częstotliwością. Bardziej doświadczeni kierowcy dochodzili do takiej wprawy, że byli w stanie wykonać taki „cykl” nawet 3 razy na sekundę!

hamowanie awaryjneInną poradą, która przekazywana jest już podczas kursu na prawo jazdy, a o której kursanci bardzo często zapominają jest hamowanie na włączonym biegu. Zwalniając, dojeżdżając do sygnalizatora nie włączajmy biegu jałowego. Silnik powinien być cały czas połączony z kołami poprzez skrzynię biegów aż do momentu całkowitego zatrzymania się. Pomaga to nie tylko oszczędzić nieco paliwa ale również zmniejsza zużywanie się elementów układu hamulcowego i przyczynia się do wytracania prędkości – jest to tzw. „hamowanie silnikiem”, dosyć skuteczne podczas jazdy po śliskiej drodze.

O tym czy awaryjne hamowanie na mokrej, oblodzonej nawierzchni zakończy się dla nas szczęśliwie, czy tragicznie decyduje wiele czynników. Poza umiejętnościami i sprawnym systemem ABS ważny „głos” w tej kwestii mają także opony. Głównie ze względów finansowych, bardzo często decydujemy się na tańsze ogumienie, mniej znanego producenta, bądź też używane, mocno wyeksploatowane opony. Jazda z takimi oponami jest nieodpowiedzialna i w dużym stopniu zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg i spowodowania wypadku drogowego.

Najwięcej umiejętności wymaga bezdyskusyjnie hamowanie na lodzie. Trzeba mieć dużo szczęścia aby wyjść cało z niekontrolowanego poślizgu na oblodzonej nawierzchni. Droga hamowania na lodzie samochodu wyposażonego w system ABS i rozpędzonego do 30km/h wynosi około 100 metrów.

Źródło: http://www.nowe-hamulce.pl/klocki,hamulcowe/k,100030/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.