banner
Biznes

Formalności związane z zakupem mieszkania

Zakup mieszkania to długotrwałe i złożone przedsięwzięcie, które rozpoczyna się od poszukiwania wymarzonego lokum a kończy podpisaniem ostatecznej umowy kupna – sprzedaży. Na drodze do realizacji marzeń o własnych „czterech kątach” trzeba jednak przebrnąć przez wiele formalności.

Pierwszą z nich jest zawarcie umowy przedwstępnej, która daje zapewnienie, że wybrane mieszkanie faktycznie zostanie nam sprzedane w ustalonym czasie i za określoną wartość. Teoretycznie umowę tą wystarczy spisać na piśmie, aczkolwiek forma aktu notarialnego ma większą moc prawną, pozwala bowiem na dochodzenie roszczeń przed sądem w razie wycofania się z zawarcia umowy przyrzeczonej. Podpisanie umowy przedwstępnej łączy się z zapłatą zadatku, który zwykle wynosi 10% ceny nieruchomości. Poza tym spisanie tej umowy otwiera drogę do oficjalnego wnioskowania o kredyt. Ostateczna umowa kupna – sprzedaży mieszkania pod rygorem nieważności musi być zawarta u notariusza. Trzeba przy tym pamiętać, że poza ustaloną sumą pieniężną kupujący musi zapłacić także taksę notarialną, ponieść opłatę za wpis do księgi wieczystej oraz uregulować podatek od czynności cywilnoprawnych. Na tym etapie warto też sporządzić protokół o stanie technicznym i wyposażeniu mieszkania.

Na podpisaniu umowy nie kończą się jednak formalności związane z zakupem mieszkania. Warszawa, Kraków, Gdańsk… – nie ma znaczenia, w jakim mieście kupiliśmy nowe lokum, bowiem jeśli stanowi ono zasób spółdzielni mieszkaniowej to zmianę właściciela trzeba zgłosić do jej zarządu. Niezbędna może okazać się także wizyta w urzędzie skarbowym (podatek od ustanowienia hipoteki) oraz w urzędzie miasta lub gminy w celu zmiany płatnika podatku od nieruchomości oraz możliwości zameldowania. Poza tym kupując używane mieszkanie nabywca ma 7 dni od momentu podpisania umowy na zgłoszenie się do dostawców mediów (gazowni i zakładu energetycznego) ze spisanymi stanami liczników w celu zawarcia nowej umowy o dostawie gazu i prądu. Kolejne sprawy urzędowe trzeba załatwiać, jeśli zakupione mieszkanie zostało obciążone hipoteką. Zaświadczenie z banku pochodzące od poprzedniego właściciela o spłacie kredytu wystarcza, aby w sądzie wieczystoksięgowym złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki.

Zakup mieszkania to życiowa inwestycja na wiele lat, dlatego warto zadbać o dopełnienie wszystkich urzędowych formalności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.